Rattaat saapui perjantaina postiin ja pitihän ne heti sieltä hakea pois kuljeksimasta :D Mies kokosi rattaat vielä illan aikana, mutta ulos ei ehditty niitä viedä testattavaksi. Lauantaina aamupäivästä pitikin heti päästä pienelle testikävelylle rattaiden kanssa.
Ennen ulkona testausta vertailimme rattaita hieman Gessleineihin. Britaxit ovat minun mielestäni jopa yllättävän vähän pienemmät kuin Gessleinit silloin kun ne ovat menokunnossa. Jonkin verran eroa toki on. Räikeimmin tuon kokoeron huomaa vasta, kun vaunut laittaa kokoon. Gessleinit jäävät huomattavasti isommiksi kokoontaitettuna kuin Britaxit.
Britaxin B-Motioneissa on jousitus takapyörissä, mikä on kyllä todella hyvä ja oleellinen juttu. Etenkin kun näiden rattaiden on tarkoitus jäädä ainoiksi. Renkaat B-Motioneissa ovat ilmakumirenkaat ja siten pehmeämmät kuin Gessleinien. Gessleinien renkaathan ovat ns. sekoitus ilmakennorenkaista ja ilmakumirenkaista. Britaxit kääntyvät jäykemmin ja tahmeammin kuin Gessleinit. Toisaalta hyvä, toisaalta ei. Onhan se kiva, että rattaat kääntyvät kevyesti ja ketterästi, mutta sitten taas Gessleinit kääntyvät ehkä hitusen liiankin kevyesti. Yhdellä kädellä kun Gessleinejä yrittää tasaisella suoralla työntää, vetelevät ne ihan mihin sattuu. B-Motionit eivät niin paljon ainakaan näin ensitestauksen perusteella vetele sinne sun tänne, mutta rattaita ei myöskään käännä ihan muutamalla sormella niin kevyesti. Britaxien selkänojaa ei saa aivan niin psytyyn asentoon kuin Gessleineissä, mutta eipä tuo tuntunut Aatua haittaavan. Turvakaari Britaxeissa kuitenkin on ja jos valjaista laittaa kiinni vain haara ja vyötärö osuudet, pystyy Aatu helposti ottamaan tuosta turvakaaresta kiinni ja pönkäämään itseään enemmän istuvaan asentoon. Ekan testilenkin aikana Aatu kyllä istui todella tyytyväisenä rattaissa ja nojaili selkänojaa vasten. Sellainen pisti myös heti silmään kun Aatun kanssa lähdettiin pientä lenkkiä kiertämään, että Aatu istuu jotenkin paljon paremmin noissa Britaxeissa kuin Gessleineissä. Gessleineissä tuntui että aina jotenkin valui ja jalat sojottivat ihan mihin sattuu ja lopulta koko poika oli ihan lysyssä rattaissa. Vaikka asento on vähän makaavampi Britaxeissa kuin Gessleinessä, niin istuminen näyttää paljon paremmalta ja mukavemmalta. Britaxeissa kun jaloille on tuollainen oma ns. kuppi niin jalat asettuvat paljon paremmin eivätkä repsota jalkatuen ulkopuolella. Jousitus B-Motioneissa on huomattavasti jäykempi kuin Gessleineissä. Tämäkin on taas sellainen juttu, jossa on hyvät ja huonot puolensa. Gessleineissä on tuntunut, että jousitus on välillä vähän turhankin löysä, mutta näin ensituntumalta B-Motioneiden jousitus taas tuntui ehkä pikkuisen liiankin jäykältä. Tosin käytössä jousitus luultavasti vähän löysenee. Kokeiltiin ihan tahallaan tuolla meidän pienellä testilenkillä mennä rattailla välillä vähän hankalempikulkuisessakin maastossa ja se onnistui B-Motioneilla oikein hyvin! Vaikka jousitus siis on jäykempi kuin Gessleineissä, ei sitä mitenkään erityisemmin huomannut. Rattaat eivät tärryyttäneet tai pomppineet mitenkään kauheasti ja Aatukin vaikutti ihan tyytyväiseltä rattaissa, vaikka olikin pomppuisempi maasto. Työntöaisa on Britaxeissa lyhyempi kuin Gessleineissä, minkä vuoksi herkemmin tulee potkittua Britaxin takarenkaita kävellessään. Jotkut ovat myös nähneet sen negatiivisena, että jos rattaat ovat makuuasennossa, tulee herkästi potkittua rattaiden kuomua juurikin tuosta syystä, että työntöaisa on niin lyhyt. Me ei kuitenkaan uskota, että tuosta asiasta tulee mikään ylitsepääsemätön ongelma.
![]() |
Kokoero on kokoontaitettuna huomattava |
No mutta se siitä Gessleinien ja Britaxin vertailusta. Kerron vielä vähän mitä ominaisuuksia tuosta B-Motionista ylipäätään löytyy ja miten ne toimivat. Selkänojaa B-Motioneissa säädetään selkänojan takana olevista hihnoista. Hihnoissa kiinni olevasta möltistä kun vetää, niin selkänoja laskeutuu alaspäin ja kun hihnoista kiskoo, nousee selkänoja ylös.
Rattaiden selkänoja makuuasennossa |
Rattaiden turvakaaren saa todella kätevästi irrotettua tarvittaessa vain toiselta puolelta ja käännettyä sivuun. Näin mahdollistuu se, että lapsi voi itse kiivetä rattaiden kyytiin. Aatu ei aivan vielä hoksaa tuota itse rattaisiin kiipeämistä, mutta eiköhän senkin aika jossain vaiheessa tule. On paljon kätevämpi, että Aatu saa itse nousta kyytiin, kuin nostella häntä.
Rattaiden kuomussa on vetoketju ja vetoketjun takaa paljastuu verkkokangaskaistale. Tämän avulla rattaiden kuomua saa pidennettyä jonkin verran.
Tämän seuraavan vinkin luin jo silloin, kun mietittiin, että mitkä rattaat hommataan. Tämä ei ole siis mikään virallinen ominaisuus vaan käyttäjiltä kuultu vinkki. B-Motioneiden jalkatukea ei saa säädettyä, mutta mikäli haluaa, voi tuon kuppiosan ns. ponnauttaa päinvastaiseen asentoon. Silloin jalkoihin tulee vähän pienempi kulma vaikka toki siltikään jalat eivät ole täysin vaakatasossa.
Kun rattaat haluaa laittaa kasaan, täytyy toisesta sivusta siirtää yhden painikkeen kohtaa kohdasta A kohtaan B. Tämän jälkeen otetaan kiinni rattaiden istuinosassa olevasta "kahvasta" ja vedetään. Sitten rattaat ovatkin jo kasassa. Helppoa! Rattaita vois myös kantaa kasattuna tuosta kahvasta. Kun rattaat taas haluaa menokuntoon, täytyy ensin painaa kasaus lukitus pois ja sitten vain nostaa työntöaisasta niin rattaat ovat taas kasassa.
![]() |
Tuo napin paikka pitää siirtää, ennen kuin rattaat laittaa kasaan |
![]() |
Tuolla klipsulla poistetaan rattaiden kasassa pysymis kiinnitys |
Turvakaaren rattaista saa kokonaan irti mikäli niin haluaa. Itse tykkään kuitenkin pitää ennemmin kaarta ja vähemmän köyttää lasta itse rattaisiin kiinni. Tietysti jos lapsi on kovin liikkuvainen rattaissa istuessaan niin valjaita täytyy ehdottomasti pitää. Meillä oli esim. nyt ensimmäisellä lenkillä näiden rattaiden kanssa Aatu kiinni valjaista vain haaroista ja vyötäröltä, eli olkavaljaita ei laitettu. Toimii hyvin meillä kun Aatu ei ole kamalan levoton rattaissa vaan istuu suht rauhassa. Etenkin kun Britaxissa istuma-asento on vähän takakeno, niin tuntuu kivemmalta että Aatu pystyy tarvittaessa pönnäämään itsensä vielä istuvampaan asentoon kun ei ole joka puolelta köytettynä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti